Boston Dynamics: Igrače za bogataše ali tržna niša?

Ameriško podjetje želi robote prodajati množicam, a najprej bo moralo najti poslovni model.
Fotografija: Marc Raibert ukazuje SpotMiniju, naj sede. FOTO: Boston Dynamics
Odpri galerijo
Marc Raibert ukazuje SpotMiniju, naj sede. FOTO: Boston Dynamics

Roboti postajajo vse zmogljivejši in zmogljivejši, njihovi razvijalci pa si glavo belijo predvsem s tem, kako jih narediti tržno zanimive. Salte, ki jih izvaja robot Atlas iz podjetja Boston Dynamics, so osupljive, a še niso zagotovilo, da bo naprava postala prodajna uspešnica, kot so to, denimo, postali pametni telefoni in namizni računalniki.

Boston je sicer precej oddaljen od Hollywooda, a to še ne pomeni, da na severovzhodu ZDA nimajo smisla za snemanje video vsebin. Podjetje Boston Dynamics, ki se ukvarja z razvojem robotov, je dober primer. Čeprav družba ni tržno usmerjena in proizvaja robote le za raziskovalne namene in potrebe vojske, je s pomočjo youtuba dosegla veliko prepoznavnost.

Na svojem kanalu ima skoraj milijon naročnikov, julija pa je število ogledov njihovih posnetkov preseglo 225 milijonov. Spletne uporabnike zadnje čase najbolj navdušujeta robota Atlas, znan po atletskih in gimnastičnih sposobnostih, in SpotMini, naprava, ki spominja na psa brez glave in zna odpirati vrata, hoditi po stopnicah …


Ko zapletenost postane ovira


Ko je novinar Boston Globa Scott Kirsner vprašal ustanovitelja in direktorja Boston Dynamicsa Marca Raiberta, koliko bi Atlas stal v prosti prodaji, mu je Raibert odvrnil, da več kot milijon dolarjev, a manj kot dva milijona. Cena, ki več kot očitno ni prilagojena tržnim zakonitostim. To je bilo v času, ko je to visokotehnološko podjetje še spadalo pod Googlov razvojni oddelek X, nad njim pa je bdel MIT (Tehnični inštitut v Massachusettsu).

SpotMini z držalom za pločevinke. No, ne samo za pločevinke. FOTO: Boston Dynamics
SpotMini z držalom za pločevinke. No, ne samo za pločevinke. FOTO: Boston Dynamics


»Ko delaš v instituciji, kot je MIT, si prizadevaš ustvariti karseda napredno napravo, četudi je zavoljo tega zapletena. Če se usmeriš na trg, ta zapletenost postane ovira. Želiš narediti produkt, ki ga bo kupec prejel v kartonasti škatli, ga priklopil in zadeva bo začela delovati,« se je težavnosti prehoda na trg že leta 2001 zavedal Raibert, tedaj vodja laboratorija na MIT-u.
Lani je Boston Dynamics kupila japonska korporacija Softbank, ki ima tržno usmerjene načrte, saj je že sporočila, da bo začela, če bo šlo vse po sreči, SpotMinije prodajati sredi prihodnjega leta.



Pri tem se porajata dve ključni vprašanji: koliko bodo roboti stali in ali bodo uporabni v vsakdanjem življenju.


Reklama še ni dovolj


Cena gotovo ne bo nizka: Pepper, edini Dynamicsov robot v prodaji, vas bo v treh letih z vsemi zavarovanji vred stal približno dvanajst tisoč evrov. Raibert je dejal, da načrtujejo do konca leta 2018 izdelati sto SpotMinijev, v naslednjem letu pa še tisoč. Po njegovem mnenju bi jih lahko uporabljali v organizacijah, ki se ukvarjajo z dostavo pošiljk, varovanjem in ukrepanjem ob nesrečah. Najboljšo reklamo mu je naredil najbogatejši Zemljan Jeff Bezos, ki se je fotografiral s SpotMinijem in se prek twitterja pošalil, da je na sprehod peljal novega psa.



Kljub temu obstaja velika verjetnost, da bodo roboti bostonskega podjetja ostali le igrače za bogataše. »Posnetki na youtubu so osupljivi, toda ko začnem razmišljati o poslovnem modelu, o tem, kako bi robote prodal širšim množicam, zadeva postane nerodna,« je komentiral Don Cara, analitik robotike, ki piše za ameriški medij WTWH. Predvideva, da bodo prvo serijo robotov prodali univerzitetnim ali podjetniškim raziskovalnim laboratorijem, »da se igrajo z njimi in da si ogledajo, kaj se z njimi da početi«. Ostali pa bodo – tako kot danes – vragolije robotov raje spremljali prek zaslonov.

Komentarji: