K sreči se okvare vozil med vožnjo ne dogajajo pogosto, a ob gostoti prometa, ki se predvsem v poletnih mesecih poveča, je verjetnost, da boste naleteli na okvarjeno vozilo – ali da se bo okvara zgodila celo vam –, dokaj velika. V takšnem primeru velja: brez panike, pametno in preudarno.
Zakonske določbe o ukrepanju med okvaro vozila so suhoparne, a vseeno dovolj nazorne za osnovno usmeritev o načinu reševanja. Prvo pravilo je, da na okvaro opozorimo druge voznike, zato nujno vključimo varnostne utripalke. Vsekakor se moramo potruditi, da se umaknemo k robu cestišča, na odstavni pas ali v odstavno nišo (denimo v predoru). Pogosto pomaga, da pritisnemo sklopko in s tem preprečimo, da bi se vozilo nenadoma ustavilo.

Ko se zadržujete v bližini okvarjenega vozila, morate nositi odsevni telovnik.
Foto Shutterstock
Ustavljeno vozilo po potrebi dodatno svetlobno označite (vsaj s pozicijskimi lučmi) in nikakor ne izstopite brezglavo. Velja sicer, da je treba vozilo čim prej zapustiti, pri čemer naj potniki izstopajo na desno stran, torej proti robu vozišča. Še prej si je treba nadeti varnostni telovnik. Nikakor se ne zadržujte pred avtomobilom, pač pa zgolj za njegovim zadkom, za cestno ograjo oziroma čim dlje od roba vozišča. Pri tem spet ne postopajte brezglavo, ob vozišču je lahko tudi prepad, prepust, struga meteorne vode ali podobna ovira, zaradi katere se lahko poškodujete – celo tragično. V nobenem primeru naj se potniki in voznik ne zadržujejo na cestišču.
Na avtocesti raje ne menjajte pnevmatike
Ne glede na to, kje se je zgodila okvara, za avtomobilom postavite varnostni trikotnik. To ne pomeni, da ga obesite na odbijač, odnesti ga morate čim dlje, vsaj 100 metrov nazaj, na dobro vidno mesto, po potrebi pred ovinek ali pod vrh klanca. Hodite za ograjo oziroma za robom vozišča, prihajajoče avtomobile opozorite na oviro z mahanjem, ponoči tudi s svetlobnimi signali.
ℹKako ravnati ob okvari avtomobila?
1. Vključite varnostne utripalke.
2. Previdno se pomaknite k robu vozišča, na odstavni pas ali v odstavno nišo.
3. Čim prej, a varno zapustite vozilo.
4. Postavite se ZA ograjo ali stran od roba cestišča – ZA ZADEK avtomobila. Nikakor ne stojte na cestišču ob avtomobilu ali celo pred njim!
5. Nikoli se ne zadržujte na cestišču.
6. Vsaj 100 metrov za okvarjenim vozilom na dobro vidno mesto postavite varnostni trikotnik.
7. Pokličite avtovleko, če ste obstali na avtocesti, pa tudi številko Prometnoinformacijskega centra (1970).
Šele nato začnite reševati okvarjeno vozilo. Če je treba zamenjati pnevmatiko, se tega lotite nadvse previdno, na avtocesti vam opravilo zelo močno odsvetujemo. Pokličite asistenco, avtovleko ali prijatelja, da vam pomaga in vas odvleče do najbližje ali izbrane servisne delavnice. Pri tem upoštevajte stroga pravila, povezana z načinom vleke in hitrostjo.
Pokvarjeno vozilo je načeloma dovoljeno vleči z vrvjo ali drogom, če zavorni in krmilni sistem nista okvarjena. Pri vleki z vrvjo razdalja med vlečnim in vlečenim vozilom ne sme biti krajša od 3 metrov in ne daljša od 5 metrov, v vlečenem vozilu pa v nobenem primeru ne sme biti potnikov. Hitrost med vleko ne sme presegati 50 km/h. Kadar je vidljivost manjša od 50 metrov, vleka ni dovoljena. Vleka z vrvjo ali drogom prav tako ni dovoljena na avtocesti.

Če v dveh urah sami ne odpeljete vozila, ga bo na vaše stroške z avtoceste odstranila vlečna služba.
Foto Shutterstock
Dve uri časa
Na splošno je bolj varno, če se odločite za avtovleko, bodisi na drugem vozilu ali tako, da je okvarjeno vozilo oprto na drugo vozilo. Ta način vleke je dovoljen tudi na avtocesti, pri čemer pri Družbi za avtoceste (DARS) pojasnjujejo, da lahko vozniki osebnih avtomobilov pokličete katerega koli izvajalca. Okvarjeno vozilo morate z avtoceste odstraniti najpozneje v dveh urah – sicer to storijo oni na stroške lastnika. Osebna vozila, ustavljena na voznem ali prehitevalnem pasu, v vsakem primeru in brez odlašanja odstranijo uslužbenci Darsa.
Napake, ki so lahko usodne
Pri Darsu so nam povedali, katere napake vozniki in potniki najpogosteje storijo ob okvari vozila. Na prvem mestu je neuporaba odsevnega telovnika (namestiti si ga morajo vsi potniki, preden zapustijo vozilo). Pogosto se zgodi, da se potniki gibljejo po cestišču in se ne umaknejo za ograjo. Najbolj iznajdljivi težavo tudi na avtocesti rešujejo s prijateljem, ki jih potem vleče z vrvjo – kar ni dovoljeno. Kot posebno obliko neupoštevanja predpisov, ustvarjanja nevarnosti in manjše pretočnosti prometa pa omenijo primere, ko vozniku zmanjka goriva in ga rešujejo družinski člani ali prijatelji tako, da mu pripeljejo ročko z gorivom. Prav tako marsikdo mesta okvare ne označi ustrezno, pri čemer pa, vsaj na avtocesti, za zavarovanje sorazmerno hitro poskrbijo vzdrževalci. Na koncu so omenili še samovoljo nekaterih voznikov tovornih vozil (pri njih za vleko lahko poskrbi le ustrezno usposobljen pogodbeni izvajalec), ki želijo veliko stvari urejati kar sami. Tako se je nedavno zgodilo, da je tovornjaku pred predorom Šentvid v smeri Ljubljane razneslo pnevmatiko, a je voznik kar peljal naprej do izvoza Brdo, medtem pa so z vozila odpadali kosi pnevmatike. Vzdrževalci so morali zapreti vozni pas in ga počistiti, kar je povzročilo zastoj prometa.
Če ste obstali na avtocesti, pokličite na številko Prometno-informacijskega centra (1970) in jim sporočite vsaj približno lokacijo okvare. Za to je sicer priporočljivo uporabiti stebričke SOS, saj boste tako omogočili najbolj natančno opredelitev lokacije. Stebrički SOS so praviloma postavljeni na vsaka dva kilometra, v predorih je označeno, v kateri smeri stoji najbližji.

Če kot voznik opazite varnostni trikotnik in/ali okvarjeno vozilo, se mu približajte še posebno previdno.
Foto Shutterstock
Če kot voznik opazite varnostni trikotnik in/ali okvarjeno vozilo, se mu približajte še posebno previdno. Po potrebi in če je prost, se premaknite na sosednji pas, če okoli vozila opazite potnike, zmanjšajte hitrost in z vsemi štirimi utripalkami na nevarnost opozorite tudi druge. V času splošne uporabe mobilnih telefonov je sicer manj verjetno, da vas bo voznik prosil za pomoč, a po potrebi ustavite in povprašajte, kako lahko pomagate. Ne pozabite na lastno varnost, ustavite na varnem mestu, avtomobil ustrezno označite in ga ob zapuščanju tudi zaklenite.
Komentarji