Vinjéta
V tiskani in spletni izdaji Dela skupaj z ZRC SAZU soustvarjamo besede tedna. Ta teden smo izbrali besedo vinjeta.
Odpri galerijo
Beseda tedna je tokrat vinjeta, ki jo je bilo treba na vetrobranskih steklih avtomobilov, ki se vozijo po slovenskih avtocestah in hitrih cestah, skladno z zakonom o cestninjenju zamenjati do nedelje, 31. januarja. Vinjeto sem najprej preverila na Franu. S pomenom, ki nas zanima, je vključena samo v SSKJ2, v katerem je razložena kot »nalepka za vozilo, ki dokazuje plačilo cestnine«. Na spletni strani Darsa je pričakovano natančnejša definicija: »Vinjeta je cestninska nalepka, ki omogoča uporabnikom vozil do 3,5 tone največje dovoljene mase neomejeno uporabo avtocest in hitrih cest v določenem časovnem okviru.«
Vinjetnih nalepk, kot se pojem tudi imenuje, smo se v zadnjih 13 letih, odkar so obvezne, navadili, letos pa je koronavirusna bolezen z omejitvijo gibanja sprožila kar nekaj pomislekov glede nakupa vinjet za leto 2021, na primer, ali se bolj kot letno vinjeto splača kupiti več mesečnih. Na vlado je bil naslovljen predlog o dopolnitvi zakona o cestninjenju, ki bi imetnikom letnih vinjet za leto 2020 omogočil 25-odstotni popust pri nakupu letne vinjete za 2021. Pojavile so se tudi pobude, da bi bila podaljšana veljavnost vinjet z letnico 2020, a se nič od tega ni zgodilo.
V novem letu je torej z vinjetami vse po starem, razen tega, da naj bi jih lepili zadnjič. Prvega decembra 2021 naj bi namreč fizično vinjeto nadomestila elektronska ali krajše e-vinjeta, ki bo veljala eno leto od dneva nakupa in bo vezana na registrsko oznako vozila, ki jo bodo nadzorne kamere posnele na avtocestnem omrežju. Če posnete registrske oznake ne bo v sistemu veljavnih e-vinjet, bo izrečena kazen za vožnjo brez e-vinjete. Seveda se glede spremenjenega vinjetnega sistema že zastavljajo vprašanja o stroških in neupravičenem nadzoru. Ampak o tem kdo drug in kdaj drugič. Za konec raje še o barvah vinjet, ki jih izbira Dars in se pri tem usklajuje z avstrijskimi kolegi, da se zagotovi razlikovalnost slovenske in avstrijske vinjete. Prva vinjeta, ki je bila polletna, saj je vinjetni sistem v Sloveniji začel veljati 1. julija 2008, je bila zelena, prva letna vinjeta je bila oranžna, zadnja – kot kaže – pa bo modrozelena.
—
Rubrika nastaja v sodelovanju z ZRC SAZU (Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša), avtorica: dr. Tanja Fajfar.
Vinjetnih nalepk, kot se pojem tudi imenuje, smo se v zadnjih 13 letih, odkar so obvezne, navadili, letos pa je koronavirusna bolezen z omejitvijo gibanja sprožila kar nekaj pomislekov glede nakupa vinjet za leto 2021, na primer, ali se bolj kot letno vinjeto splača kupiti več mesečnih. Na vlado je bil naslovljen predlog o dopolnitvi zakona o cestninjenju, ki bi imetnikom letnih vinjet za leto 2020 omogočil 25-odstotni popust pri nakupu letne vinjete za 2021. Pojavile so se tudi pobude, da bi bila podaljšana veljavnost vinjet z letnico 2020, a se nič od tega ni zgodilo.
V novem letu je torej z vinjetami vse po starem, razen tega, da naj bi jih lepili zadnjič. Prvega decembra 2021 naj bi namreč fizično vinjeto nadomestila elektronska ali krajše e-vinjeta, ki bo veljala eno leto od dneva nakupa in bo vezana na registrsko oznako vozila, ki jo bodo nadzorne kamere posnele na avtocestnem omrežju. Če posnete registrske oznake ne bo v sistemu veljavnih e-vinjet, bo izrečena kazen za vožnjo brez e-vinjete. Seveda se glede spremenjenega vinjetnega sistema že zastavljajo vprašanja o stroških in neupravičenem nadzoru. Ampak o tem kdo drug in kdaj drugič. Za konec raje še o barvah vinjet, ki jih izbira Dars in se pri tem usklajuje z avstrijskimi kolegi, da se zagotovi razlikovalnost slovenske in avstrijske vinjete. Prva vinjeta, ki je bila polletna, saj je vinjetni sistem v Sloveniji začel veljati 1. julija 2008, je bila zelena, prva letna vinjeta je bila oranžna, zadnja – kot kaže – pa bo modrozelena.
—
Rubrika nastaja v sodelovanju z ZRC SAZU (Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša), avtorica: dr. Tanja Fajfar.