Začetek del za drugi tir morda res še ta mesec

Odlašanje: Doslej porabili že 60 milijonov, pa se dela še začela niso Luka in Petrol bosta prva plačnika takse. 
Fotografija: Kdaj bosta kraški rob premagala dva tira? FOTO: Jure Eržen
Odpri galerijo
Kdaj bosta kraški rob premagala dva tira? FOTO: Jure Eržen

Ljubljana – Državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo Jure Leben si prizadeva, da bi še ta mesec uvedli izvajalca (Kolektor CPG in Euroasfalt Sarajevo) v pripravljalna dela na dostopnih cestah trase drugega tira. »Trenutno poteka prenos investitorstva z Direkcije RS za infrastrukturo (DRSI) na državno podjetje 2TDK, za kar je treba podpisati aneks k pogodbi, ki sta jo izvajalca lani podpisala s predstavnikom DRSI,« so nam odgovorili na ministrstvu za infrastrukturo.

Na ministrstvu predvidevajo, da bo aneks o zamenjavi investitorja lahko podpisan že čez teden dni, nekaj tednov kasneje pa bi izvajalca lahko uvedli v delo. Gradnja 25 kilometrov cest bi se lahko začela, saj je za izvedbo del sklenjena pogodba v višini 14,5 milijona evrov, denar pa je zagotovljen iz pretežno evropskih sredstev.

Končno so po dveh letih razpisov v tretjem poskusu izbrali tudi izvajalca arheoloških del. Ponovno so odločili, da bo arheološke raziskave opravil Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije, ki je ponudil izvedbo del za 1,17 milijona evrov. Po zagotovilih ministrstva je izbira zdaj pravnomočna, raziskave pa se bodo začele takoj po podpisu pogodbe, predvidoma avgusta.

Arheološke raziskave morajo biti opravljene pred začetkom izvajanja gradbenih del. Arheologi imajo za svojo nalogo na voljo 730 dni časa. Izkopavanj ne bodo opravljali na vseh dostopnih cestah in so zato dela možna na drugih delih trase. Izvajalcem pripravljalnih del ne bo treba čakati na dokončanje arheoloških raziskav, so odgovorili na infrastrukturnem ministrstvu.


Za poplačilo kreditov prva Luka in Petrol


FOTO: Jure Eržen
FOTO: Jure Eržen


Tri mesece po objavi o začetku pripravljalnih del v uradnem listu bosta začela takso na pretovor plačevati Luka Koper in Petrol. Zakon o drugem tiru namreč za ti podjetji določa, kdaj in koliko takse na pretovor morata začeti plačevati. Za vsak pretovorjen avto ali tono generalnih tovorov mora, denimo, Luka odšteti en evro, za vsak kontejner 1,50 evra, za vsako tono nafte 0,50 evra. Glede na pretovor v prvem polletju letos bi Luka in Petrol prihodnje leto s takso zbrala nekaj manj kot deset milijonov evrov, od tega Luka Koper okoli osem milijonov evrov. Ker zakon govori o 45-letni koncesiji, bosta ti podjetji v tem obdobju za drugi tir prispevali 450 milijonov evrov, če se pretovor ne bo bistveno spremenil. Vlada pa lahko s svojimi uredbami to takso zniža ali zviša za 20 odstotkov.

Drugi del takse za poplačilo kreditov in kapitalskih vložkov države bodo pokrivali tovorni in potniški prevozniki. Zakon predvideva, da bodo tovornjaki (in avtobusi) za ljubljansko obvoznico in za primorsko avtocesto (Ljubljana–Koper) plačevali 15-odstotni pribitek na cestnino, na odseku med Ljubljano in Šentrupertom v Savinjski dolini pa petodstotni pribitek. Država ima za zdaj soglasje evropske komisije za takšen pribitek za obdobje 35 let, vendar mora vlada še sprejeti poseben sklep ali uredbo, s katero bi lahko Dars uvedel pribitek. Na ministrstvu proučujejo, ali lahko tak sklep sprejme stara vlada ali morajo počakati, da ga sprejme nova. Nekatere ocene so predvidele, da bi z omenjenim pribitkom pridobili vsaj 12 milijonov evrov na leto, drugi izračuni, ki upoštevajo, da tovornjaki na leto Darsu vplačajo 250 milijonov evrov cestnin in da omenjeni cestni odseki predstavljajo vsaj dve tretjini vseh cestnin, pa ocenjujejo, da bo delež iz pribitkov cestnin še večji.


Razsipniško z denarjem za drugi tir?


V javnosti so se že pojavili očitki na račun razsipništva pri projektu. Med pripravljalnimi deli sta poleg dostopnih cest, arheologije, izvedbenih projektov iz evropskih sredstev financirani tudi pogodba o geoloških, hidroloških, krasoslovnih in geotehničnih raziskavah, katere vrednost je 3,1 milijona evrov (izvajalec je Gradbeni inštitut ZRMK), in pogodba z družbo Deloitte za finančno svetovanje in podporo projektnemu vodenju projekta drugi tir, katere vrednost je 829.000 evrov. Z DRSI so pojasnili, da bo Deloitte svetoval pri najemanju kredita EIB, pripravil investicijsko dokumentacijo, po neuradnih virih pa naj bi svetoval tudi pri pripravi strategije javnega naročanja za glavna dela. DRSI pa je pred nekaj dnevi objavil še javno naročilo za nadzor živali in rastlin na varovanih območjih narave v času gradnje, monitoring naj bi izvajali kar sedem let in to delo so ocenili na 273.000 evrov (z DDV). Javnost je pozorna na stroške zato, ker se DRSI že pri maketi ni najbolj izkazal. Hkrati so za projekt namenili že približno 60 milijonov evrov, pa se dela še niti začela niso.

Komentarji: