
Neomejen dostop | že od 14,99€
Najbrž je odveč razlagati, zakaj je kolesarski maraton Franja vrhunec sezone vsakega rekreativca. Ko jo enkrat doživite, vam je hitro jasno, kaj sta kolesarjenje in kolesarstvo. Kolesarjenje je trdo početje, ki v človeku zbudi najboljše in včasih tudi najslabše, a zadnje se zgodi, če obračanja pedal v glavi ne razumemo. Ja, prav v glavi je odgovor, da gre za čudovit način preživljanja prostega časa na svežem zraku tudi, če nam je včasih težko.
Ni ga boga, da ne bi šel na kolo!
Najuporabnejši nasveti, ki jih rekreativni kolesar potrebuje pred sezono? Če pobrskate po knjigah, spletu ali po kolesarskih revijah, boste naleteli na kolesarske urnike oziroma planerje treningov, s katerimi se boste spravili v formo v najkrajšem možnem času.
Ampak vsi ti urniki so tako dolgočasni in predolgi, da še nisem srečal kolesarja, ki bi se ga držal!
Pravzaprav sta dva razloga, da niso uporabni. Prvi je, da niso prilagojeni našemu delovniku, drugi razlog je, da so enostavno pretežki. Lahko pa z zagotovostjo napišem, da vsi ti planerji delujejo; če se jih dosledno držite, bo uspeh zagotovljen. In vendar, težko se jih je držati, ker so tako univerzalno napisani. Poiščite in privoščite si osebnega trenerja, kar je zadnja leta prava uspešnica med rekreativci, on bo kolesarski urnik prilagodil vašemu službenemu, delovnemu in zasebnemu vsakdanjiku. Ne bo vas stalo veliko, boste pa razbremenjeni s premišljevanjem, kako in kdaj vaditi.
Na to mesto sodi tudi opomba bolj kot razlaga, zakaj nekateri kolesarji pravijo, da osebni trenerji ne delajo čudežev. Opomba se glasi: ker jih ne poslušamo! Kolesarski trening ali vadba je nekaj najtežjega, kar si človek lahko privošči, in v tem tišči razlog nezadovoljstva. Enako je z urniki, ki jih na primer prepišemo iz kakšne revije. Tam lepo piše, da je sobota prosta treninga, ker ste ves teden že pridno vadili, vi pa zjutraj dvignete roleto in zagledate čudovit dan, otroci še spijo, žena je že v trgovini, nobeden vas ne bo pogrešal.
Osebni trener nam napiše, da so danes na sporedu intervalne vožnje 15-krat 1 kilometer ravnine pod polno obremenitvijo. Med vsakim intervalom so štiri minute počitka. Če upoštevamo, da bomo pet kilometrov prekolesarili, da bi se ogreli za vadbo, ugotovimo, da bomo v dobri eni uri in pol vsega skupaj prekolesarili le dvajset kilometrov. Ej, miško, dan je lep in jaz lahko kolesarim štiri ure in prekolesarim sto kilometrov! In potem seveda ne verjamete, da boste prej v formi, da boste na Franji boljši, če boste prekolesarili tistih petnajst intervalov in ne stotke čez klance! Še ena opomba: težje je narediti 15-krat 1 kilometer kot pa 100 kilometrov v tempu, ki smo ga vajeni. In to še ni vse, po tem intervalnem treningu boste manj utrujeni kot pa po stotki.
Kakšna zmešnjava, težji trening, bolj spočiti, lažji trening, bolj utrujeni? In to še ni vse: od krajšega treninga boste boljši kot od daljšega. Seveda, če je le ta skrbno načrtovan, skrbno pa ga lahko načrtuje le osebni trener z izkušnjami in oboroženi s poštenostjo.
Polet O2 svetuje
Da bi bili fit za Franjo, morate konzumirati raznovrstno kolesarsko vadbo. Če boste vsako priložnost za kolo izkoristili tako, da boste vozili in vozili ter hoteli pred Franjo imeti na števcu maksimalno število kilometrov, boste sicer dobri, vendar ne tako dobri, kot bi lahko bili. Kdor misli, da je bistvo kolesarstva ali kolesarjenja le vožnja navkreber, se močno moti. Bistvo cestnega kolesarstva je hitrost, ne pa moč ali vzdržljivost. Vsi rekreativci pa so zelo vzdržljivi, nekateri tudi fizično zelo močni, ker so moč pridobili z redno vadbo, hitri pa niso. Kako je to mogoče? Tako banalno bistvo mi pa smo ga povsem prezrli. Si lahko predstavljate, kako hitri bi bili, če bi vse ure, ki jih v eni sezoni preživite na kolesu, spremenili v učinkovit trening? Zato rad napišem, da noben osebni trener ni predrag glede na to, koliko ur odstopimo svoji rekreaciji. S pravim načrtom boste manj časa na kolesu in hitrejši boste. Prekolesarili boste manj kilometrov, a boljši boste. Kolesarstvo je res nelogično, kajne?
Še dobro, da je zdravo, seveda, če ga počneš z glavo. In ta odstavek je bil posvečen prav temu.
Polet O2 odsvetuje
Najprej se morate odločiti, ali boste panoramski kolesar ali pa hiter kolesar. Če boste panoramci, no, potem niti niste prišli do tega stavka, uživali boste v drsenju v naravi in si ogledovali svet okoli vas. Če pa (bo)ste ljubiteljski dirkač, pa pozabite na razglede, ki jih ponuja vožnja s kolesom, ker boste morali biti osredotočeni le na tehniko vožnje in urnik vadbe. Tehnika vožnje? Se mogoče kdo ne zna voziti s kolesom? Spet lahko mirno zapišem, da se le malokateri rekreativec zna voziti s specialko, ampak naj ta tema ostane za kasneje. Da ne bi zbezljali proč od mednaslova, Polet O2 odsvetuje nabiranje kilometrov brez strokovne podlage. Strokovna podlaga ne pomeni, da morate takoj najeti osebnega trenerja, ampak zgolj ozaveščanje, da je škoda toliko časa, ki ga preživimo na kolesu, ne izkoristiti koristneje. Izobražujmo se in kmalu bomo ugotovili, da je to res. Polet O2 odsvetuje skrb, da moramo biti boljši, kot smo bili lani. Bodimo pametnejši, kot smo bili lani, in že smo v prednosti.
Bolj star, bolj nor je le v pesmicah, pri nas je drugače. Bolj star, dobro nor. Ja, kolesarska norost je nekaj posebnega, nekaj, česar se je treba naučiti.
Gremo mi na kolo
Zdaj bi vam moral servirati tabelo z urnikom za vsak dan posebej, vse do Franje. In vi bi ga ošinili s pogledom in si rekli, da ste to že stokrat prebrali in zaprli Polet O2. Zato bom raje posredoval obvestilo, da se je najprej treba naučiti voziti kolo. Na začetku sezone bodite pozorni na tehniko vožnje, ali pedalirate pravilno, koliko obratov na minuto naredite in s kakšnim prestavnim prenosom. Še večja pozornost gre drži na kolesu, ki pa je zelo odvisna od pravilne nastavitve kolesa. Nastavitev kolesa je umetnost, ki jo redki v Sloveniji obvladajo, vendar taki strokovnjaki obstajajo. Najlažje jih najdemo v specializiranih prodajalnah koles. Če imate Franjo za glavni cilj, zime zagotovo niste preležali in imate zato dobro podlago, kar se tiče forme. Verjamem, da imate za sabo nekaj smučarsko-tekaških dni, nekaj samo smučarskih ali pa samo tekaških, verjamem, da ste hodili v hribe ali fitnes. Če podlage ni, ne začnite prehitro. Začnite postopoma in glejte, da s prvih petih voženj ne pridete utrujeni. To pomeni, da je ena ura in pol kolesarjenja za prve kilometre več kot dovolj. Vem, da zmorete več, vendar vem, da boste, če boste pretiravali, prej zapadli v »krizo«, iz katere ne bo napredka. Morda si celo uničite sezono, vsaj spomladansko. Skratka, na začetku najprej preverite nastavitev kolesa, več pozornosti posvetite svoji drži na kolesu in nikar ne pretiravajte s kilometri.
Kolesarska vadba je kot pisanica
Nasvet, ki naj bo kar vaša kolesarska zlata delnica: ne tiščite takoj v klance! Kolesarski trening oziroma vadba je sestavljena najprej iz »obratomera«, pravilni obrati in njihova frekvenca, to je osnova. Trening ni samo vožnja navkreber. Trening so intervali, distance, dolge in kratke, so šprinti v klanec, po ravnem ali po klancu navzdol. Kolesarska vadba so vmesne pavze, ki so namenjene počitku in posledično lažjem napredku. Znate voziti skozi ovinke, se znajdete med tisočero očeladeno množico Franje, boste podlegli njihovem divjem galopiranju že v zaprti vožnji skozi center Ljubljane?
O taktiki na Franji bomo še pisali
Trenirajte z glavo, posvetujte se z izkušenim, pobrskajte po vseh zavrženih tabelah, planerjih, kolesarskih urnikih. Niso za v smeti, ampak za uporabo, in tam boste videli, da je še najmanj »klancanja« in največ intervalnega treninga, kar pomeni, da boste v manj urah z manj kilometri veliko boljši oziroma hitrejši. Če ste pozabili, vas moram spomniti, da je Franja sestavljena iz samih intervalov, spreminjanje hitrosti si sledi celotnih 100 ali 155 kilometrov, in če se boste pravilno pripravili, boste šli vedno hitreje in ne vedno težje, počasneje …
Pa še nekaj ne pozabite: manj časa na kolesu pomeni več časa s svojimi najbližjimi. Pameten kolesar tega nikoli ne pozabi!
p.s.
Fotografije nam je poslal Grinduro iz ZDA...in to zato, da bi uspela BARJANKA! O tem več prihodnjič...
Komentarji