Uroš Ocepek: Z odbitimi metodami med 50 najboljših učiteljev

Pri delu z dijaki že nekaj let uporablja umetno inteligenco, hkrati pa opozarja na izginjajoče ročne spretnosti.
Fotografija: Uroš Ocepek je učitelj Srednje tehniške in poklicne šole Trbovlje, ki ne skriva, da je računalničar in da ga privlači umetna inteligenca, a dijake vedno tudi opozarja na etiko in njeno kritično rabo. FOTO: Leon Vidic/Delo
Odpri galerijo
Uroš Ocepek je učitelj Srednje tehniške in poklicne šole Trbovlje, ki ne skriva, da je računalničar in da ga privlači umetna inteligenca, a dijake vedno tudi opozarja na etiko in njeno kritično rabo. FOTO: Leon Vidic/Delo

Na izbor najboljšega učitelja na svetu Global Teacher Prize, ki ga pripravlja fundacija Varkey z Unescom in prinaša kar milijon dolarjev nagrade, je bilo prijavljenih več kot 7000 učiteljev z vsega sveta. Slovenijo je zastopal učitelj Srednje tehniške in poklicne šole Trbovlje Uroš Ocepek. Vsi, ki imajo privilegij, da ga poznajo, se strinjajo, da ga ni denarja, s katerim bi lahko poplačal njegovo veliko srce.

image_alt
Uroš Ocepek med najboljšimi 50 učitelji na svetu

Na izboru sodelujejo učitelji z vsega sveta in težko je tekmovati z ljudmi, ki malodane z lastnimi rokami postavijo šolo. Na jesenski ceremoniji v Parizu je Ocepek spoznal veliko svojih kolegov od vsepovsod in ugotovil, da si vsi želijo poučevati in dati znanje svojim otrokom, a imajo zelo različna izhodišča: »Večkrat sem povedal dijakom, sodelavcem in medijem, da sem zelo vesel, da živim v Evropi, v Sloveniji. Da imajo dijaki relativno kakovostno šolo, kjer se ukvarjam s sodobnimi veščinami. Poslanstvo učiteljev z drugih koncev sveta je toliko bolj pomembno, ker dejansko iz nepismenih delajo pismene. Da imajo njihovi učenci vsaj malo možnosti biti konkurenčni svojim vrstnikom v drugih državah. V Evropi imamo vsi presneto srečo, da nimamo teh težav oziroma živimo v mehurčku, kjer smo skorajda brezskrbni.«

Ocepek je profesor matematike in računalništva, iz računalništva je še doktoriral. Ko je postal doktor znanosti, so mu dijaki nadeli ime dr. Uki. Pod tem imenom ustvarja videe, tudi glasbene, kjer ne skriva ljubezni do narodnozabavne glasbe.

Njegova velika strast pa sta računalništvo in tehnologija. Njegovi dijaki tako že leta pri pouku uporabljajo umetno inteligenco, programirajo računalniške igre, napovedujejo rezultate Evrovizije, najbolj pa navdušuje, da jih učitelj že med srednješolskim izobraževanjem vpeljuje v svet inovacij, za katere so dobili že več nagrad. Najbolj odmevno je bilo slikanje z mislimi. Oseba si na glavo povezne kapo z elektrodami, nato pa z mislimi vleče čopič po digitalnem platnu. Za to inovacijo, ki je bila zanimiva tako za nevrokirurge kot za letalsko industrijo, so dobili posebno priznanje Gospodarske zbornice Slovenije in postali prva šola v Sloveniji, ki je dobila priznanje za inovacije, je pred časom povedal Ocepek.

Učitelj, ki je lahko Pikachu ali pa se usede na prestol iz Igre prestolov. FOTO: osebni arhiv
Učitelj, ki je lahko Pikachu ali pa se usede na prestol iz Igre prestolov. FOTO: osebni arhiv

Računalništvo in informatiko v šole

Ocepek je učitelj, ki res izstopa iz povprečja. Tudi zato je vesel, da se je uvrstil med najboljših 50 učiteljev na svetu: »Gre za neke vrste potrditev, da so včasih moje odbite metode prepoznane tudi zunaj Slovenije.« Nikoli ne skriva, da je računalničar in da ga privlači umetna inteligenca, a dijake vedno tudi opozarja na etiko in njeno kritično rabo. Ob prenovi šolstva zagovarja uvedbo obveznega predmeta računalništva in informatike, a hkrati opozarja, da je marsičesa preveč, veliko vsebine pa tudi manjka: »Ne le računalništva, ampak tudi tradicionalnega znanja. Ročne spretnosti, kot so kvačkanje, pletenje, izdelovanje iz gline …, bodo izumrle, čeprav bi bili lahko konkurenčni. V šolstvu krpamo z začasnimi rešitvami, da ugodimo bodisi Evropi bodisi pomirimo politično ogrevanje in hočemo le, da imamo mir. Mir pred ravnatelji, starši, politiko. Samo da je mir.«

Dodaja, da če bi imel moč, bi za prenovo šolstva poklical prav učitelje: »Dal bi jim prazen list papirja, na katerem bi zasnovali šolsko reformo. Ne pa tako, kot je zdaj, ko samo krpamo. Na žalost je v odločevalskih ekipah oziroma skupinah zelo malo učiteljev. Običajno eden ali pa celo nobeden.« Mladim polaga na srce, da naj bodo vedno radovedni in naj iščejo znanje.

Učiteljica Nina Jelen. FOTO: Leon Vidic/Delo
Učiteljica Nina Jelen. FOTO: Leon Vidic/Delo

Preberite še:

Komentarji: